Vandaag, 1 maart 2018, zijn we voor het eerst samengekomen met het ‘communicatieclubje’ van het Marineterrein om de wisselwerking tussen organisaties  en de ambitie van het Marineterrein als geheel te versterken. We hebben een mooi beginnetje gemaakt, hieronder lees je er meer over.

De community groeit

Op 2 juli dit jaar wordt de rest van het Marineterrein publiek toegankelijk. De Community van het Marineterrein zal naar verwachting groeien van 30 naar 45 organisaties, van 500 werkende mensen naar zo’n 700, van 2.500 naar 5.000 wekelijkse gasten. Een compleet dorp in feite, met een hoop verschillende plekken en activiteiten, hoe gaan we dat stroomlijnen?  Bureau Marineterrein heeft hiervoor een plan gemaakt, met als belangrijkste pijlers het ‘onboarden’ van nieuwe organisaties, het verbeteren van de bestaande communicatie en het opzetten van een communicatieclub.  Voor dat laatste zijn we nu bij elkaar.

Kleine stapjes

Er werken nu dus al zo’n 500 mensen op het terrein, maar Bureau Marineterrein heeft maar met een klein deel contact; eigenlijk alleen met de CEO’s en de officemanagers. Gevolg: informatie blijft hierdoor beperkt tot een kleine groep en bijeenkomsten worden niet altijd goed bezocht. We gaan de komende tijd kleine stappen zetten om  dit te verbeteren;

  • Slack lijkt het meest kansrijke platform voor uitwisseling van informatie naar gerichte groepen. Lang niet iedereen werkt met Slack, maar we gaan toch kijken of we er verder mee komen. Allereerst door logische kanalen aan te maken en vervolgens door iedereen uit te nodigen.
  • We gaan ook een proef doen met het uitwisselen van nieuwsitems. Bureau Marineterrein  monitort via Hootsuite wat er gebeurt op het terrein en stuurt het communicatieclubje relevante posts door om te delen op Social Media.
  • Fotografie en film hebben we nodig om letterlijk zichtbaarder te maken wat er op het Marineterrein gebeurt.  Op dit moment experimenteren we met filmpjes (60s) over wat er bij de organisaties gebeurt en wat dat betekent in een breder kader. De communicatieclub bouwt hier inhoudelijk aan mee. Uiteindelijk willen we natuurlijk ook een mooie presentatie (langere film en/of magazine) kunnen maken voor het Marineterrein als geheel.
  • Borrels zijn dé manier om mensen bij elkaar te brengen, maar dan wel informeel en voor iedereen en steeds op een andere plek. De grotere organisaties en Clubhouse kunnen hier een rol in spelen. Voor kleinere, inhoudelijke bijeenkomsten gaan we gerichter mensen uitnodigen.

Hoe verder?

De communicatieclub komt vanaf nu elke eerste donderdag van de maand samen, van 13.00 – 14.00 uur. We beginnen klein, met Wieke van Ijsfontein, Anna Día van Growth Tribe, Rozanne/Joris van Drain Products, Andrea van AMEC en Jacq van Bureau Marineterein.  Wie kan, wie graag mee wil helpen, is uiteraard van harte welkom om aan te sluiten. Stuur een mail naar jacqueline@marineterrein.nl